Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ ανησυχούν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα της Κίνας θα αποτελέσουν απειλή για την επιβίωση της εγχώριας βιομηχανίας των ΗΠΑ.
Η ταχεία άνοδος της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας σημαίνει ότι όχι μόνο ανταποκρίνεται στην εγχώρια ζήτηση, αλλά προμηθεύει επίσης ηλεκτρικά οχήματα χαμηλού κόστους στο εξωτερικό. Για να αντιμετωπίσει αυτό και πολλά άλλα εμπορικά ζητήματα, η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen επισκέφτηκε το Πεκίνο την περασμένη εβδομάδα για να πει στους Κινέζους ομολόγους της: “Παράγετε πάρα πολύ!” Και ως γνωστόν, μόνο η Αμερική μπορεί να παράγει πολύ και να μην δίνει λογαριασμό σε κανέναν.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα ξένων μέσων ενημέρωσης, η Yellen πραγματοποίησε τετραήμερη επίσκεψη στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα για να συζητήσει το πρόβλημα της βιομηχανικής πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας του Πεκίνου και τον αντίκτυπό της στην παγκόσμια οικονομία.
Υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Yellen: Δεν θα αφήσουμε τα φθηνά κινεζικά προϊόντα να διαταράξουν την αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ
Σύμφωνα με ανεπίσημες στατιστικές, σχεδόν το 20% των περίπου 300.000 ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ πέρυσι κατασκευάστηκαν στην Κίνα. Επιπλέον, κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BYD επιδιώκουν επίσης να εισέλθουν με αξιώσεις στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Λατινικής Αμερικής. Αυτό απλά δεν μπορεί να συμβεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, είπε η Yellen και αναφέρθηκε στο «κινεζικό σοκ» στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν οι κινεζικές εισαγωγές κατέστρεψαν περίπου 2 εκατομμύρια αμερικανικές θέσεις εργασίας. Η Υπουργός σε ομιλία της στις Ηνωμένες Πολιτείες ανέφερε ότι έχει εκφράσει ανησυχίες σε ανώτερους Κινέζους αξιωματούχους ότι ορισμένα χαρακτηριστικά της κινεζικής οικονομίας έχουν όλο και περισσότερο αρνητικές δευτερογενείς επιπτώσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η αλήθεια είναι ότι βλέπουμε τη βιομηχανική πολιτική της Κίνας να αυξάνει τις επενδύσεις σε ορισμένες «αναδυόμενες» βιομηχανίες όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου και η ηλιακή ενέργεια. Η Κίνα είναι πλέον πολύ μεγάλη και άλλες χώρες στον κόσμο απλά δεν μπορούν να απορροφήσουν αυτή την τεράστια παραγωγική ικανότητα. Οι ενέργειες αυτές της Κίνας θα μπορούσαν να αλλάξουν τις παγκόσμιες τιμές γιατί πολύ απλά όταν οι παγκόσμιες αγορές πλημμυρίζουν από φθηνά κινεζικά προϊόντα, η βιωσιμότητα των εταιρειών σε ΗΠΑ και άλλες χώρες απλά τίθεται υπό αμφισβήτηση. Βέβαια θα αναρωτηθείτε, μα αυτή δεν είναι η αρχή της ελεύθερης αγοράς που στηρίζει η Δύση με πάθος τις τελευταίες δεκαετίες;
Ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Wang Wentao απάντησε σε ορισμένες από τις παραπάνω ανησυχίες σε μια συνάντηση στο Παρίσι με στελέχη από περισσότερες από δώδεκα κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Geely και CATL. Ο Wang Wentao είπε ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων βασίζονται στη “συνεχή τεχνολογική καινοτομία” για να επιτύχουν ταχεία ανάπτυξη. Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ανταποκρίνεται ενεργά στην κλιματική αλλαγή και αγκαλιάζει τον «πράσινο μετασχηματισμό και τις χαμηλές εκπομπές άνθρακα». Η Yellen δεν έχει απειλήσει προς το παρόν να επιβάλει πρόσθετους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές, αλλά δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο.
Οι ΗΠΑ ξεκίνησαν τον εμπορικό πόλεμο ενάντια σε κινεζικές εταιρείες όπως η Huawei για να διαφυλάξουν ή καλύτερα να εξασφαλίσουν την πρωτοπορία στα δίκτυα 5G. Προχώρησαν σε κυρώσεις στις κινεζικές εταιρείες κατασκευής ημιαγωγών για να εξασφαλίσουν ότι θα είναι πάντα ένα βήμα μπροστά στην κατασκευή τσιπ και την τεχνητή νοημοσύνη. Τώρα βλέπουν κίνδυνο από τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σίγουρα θα κάνουν κάτι για αυτό.
Νομίζω ότι όλοι έχουμε καταλάβει ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα. Οι ΗΠΑ απλά θέλουν να ελέγχουν την τεχνολογία και την καινοτομία από όπου και αν αυτή προέρχεται. Αν δεν μπορούν να «βάλουν χέρι» στην τεχνολογία τότε πρέπει απλά να την καταστρέψουν. Ελεύθερη αγορά “my ass” όπως θα έλεγαν και στο χωριό μου.