Ένα χρόνο πριν ο ιδρυτής της Facebook, Mark Zuckerberg, στεκόταν στην σκηνή και δήλωνε ότι θα επιθυμούσε 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι να έχουν δοκιμάσει την εικονική πραγματικότητα. Φέτος, από το ίδιο συνέδριο (το Oculus Connect 2018 στο San Jose της Καλιφόρνια) είπε ότι δεν βρισκόμαστε ούτε καν στο 1% του στόχου, ενώ πρόσθεσε: «δεν πρόκειται για το πότε, αλλά το πως θα φτάσουμε εκεί».
Τι συμβαίνει λοιπόν με την εικονική πραγματικότητα; Γιατί δεν πουλάει αφού όλοι μας την βρίσκουμε τόσο συναρπαστική; Μήπως είναι ακόμη ένα πυροτέχνημα της βιομηχανίας;
Samsung Gear VR. H καλύτερη εμπειρία στο mobile VR αλλά μόνο για τηλέφωνα Samsung. Κόστος με controller 129€.
Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της SuperData Research φέτος θα πουληθούν παγκοσμίως μόλις 8,7 εκατομμύρια συσκευές VR, από 7,1 εκατομμύρια πέρυσι και 6,7 εκατομμύρια το προηγούμενο έτος (στα νούμερα περιλαμβάνεται και το headset Rift της Oculus VR, το οποίο κυκλοφόρησε το 2016, δύο χρόνια μετά την εξαγορά της εταιρείας από το Mark Zuckerberg και την Facebook για περισσότερα από 2 δις δολάρια). Ταυτόχρονα, η χρηματοδότηση με επιχειρηματικά κεφάλαια για τις εταιρείες λογισμικού VR ενδέχεται να μειωθεί κατά περισσότερο από το ήμισυ το τρέχον έτος, σε 265 από 576 εκατομμύρια δολάρια που ήταν πριν από ένα χρόνο. Αλλά και εταιρείες-κλειδιά της βιομηχανίας φαίνεται να βάζουν φρένο στην εικονική πραγματικότητα. Η Samsung, για παράδειγμα, η οποία ήταν μια από τις πρώτες εταιρείες που κυκλοφόρησε headset για τα κινητά της τηλεφώνα (το Gear VR), δεν έκανε καμία βαρυσήμαντη ανακοίνωση φέτος σχετικά με την εικονική πραγματικότητα, σε καμία από τις μεγάλες εκθέσεις που παραβρέθηκε.
Το Oculus Rift είναι πολύ πιο εντυπωσιακό από το να «χώνετε» ένα τηλέφωνο στην μούρη σας. Παρακολουθεί τις κινήσεις του κεφαλιού σας προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε να ακουμπάτε και να πιάνετε εικονικά αντικείμενα, ενώ διαθέτει κορυφαία ανάλυση 1.080×1.200 ανά μάτι. Το μείον: Απαιτεί ένα ισχυρό gaming PC για τα γραφικά του, μαζί με ένα καλώδιο που οδηγεί στο κεφάλι σας. Κόστος Rift + Touch controllers 495€.
Αυτό που λείπει, λένε οι εμπλεκόμενοι στην βιομηχανία, είναι η υπερ-εφαρμογή VR, που θα έκανε πάταγο στην αγορά και θα ανάγκαζε άπαντες να μιλάνε για την μοναδική τους εμπειρία. Τότε και μόνο τότε, ίσως, ο κόσμος να ήθελε να δοκιμάσει και εν τέλει να αγοράσει ένα δικό του σύστημα εικονικής πραγματικότητας. Μια τέτοια εφαρμογή δεν είναι κάτι μυθικό στην τεχνολογία. Είναι ένας αποδεδειγμένος, αξιόπιστος τρόπος για να πάμε όλοι εμείς να αγοράσουμε. Η κονσόλα παιχνιδιών Wii της Nintendo απογειώθηκε σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας του Wii Sports, ένα παιχνίδι τένις, γκολφ και μπόουλινγκ που πούλησε σχεδόν 83 εκατομμύρια αντίτυπα μετά το ντεμπούτο του το 2006, καθιστώντας το ένα από τα πιο επιτυχημένα παιχνίδια ποτέ. Η κονσόλα Wii συνέχισε να πουλά, ξεπερνώντας τις 100 εκατομμύρια μονάδες, πετυχαίνοντας ένα από τα καλύτερα ρεκόρ πωλήσεων όλων των εποχών.
Η απόλυτη και ακριβότερη (669€) εμπειρία VR –για την ώρα. Σάς επιτρέπει να φτάσετε και να αρπάξετε αντικείμενα σε εικονική πραγματικότητα αλλά και να περπατήσετε τριγύρω σε ένα δωμάτιο σε κορυφαία ανάλυση 1.080×1.200 ανά μάτι. Και πάλι, όμως είστε συνδεδεμένοι με ένα ισχυρό PC, συν ότι θα χρειαστεί να μαζέψετε τα έπιπλα στο σαλόνι σας και να συνδέσετε «τόνους» καλωδίων για να εκπληρώσετε το όνειρο του holodeck.
Ναι, είναι αλήθεια ότι μία τέτοια εφαρμογή λείπει από την αγορά, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Σήμερα άλλωστε υπάρχουν δεκάδες παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας που κόβουν την ανάσα, ενώ και το Χόλιγουντ πειραματίζεται με εφαρμογές σε ταινίες όπως το Fantastic Beasts του 2016, αλλά και σε τηλεοπτικές εκπομπές όπως το Game of Thrones. Επίσης, νωρίτερα φέτος, έπαιξε στις αίθουσες η ταινία «Ready Player One» του Steven Spielberg συμβάλλοντας τα μέγιστα στο hype της εικονικής πραγματικότητας και της νέας εποχής που έρχεται.
Η εναλλακτική λύση σε ένα Oculus Rift ή HTC Vive, το Sony PlayStation VR θα σας επιτρέψει να ζωντανέψτε εικονικούς χώρους χωρίς να απαιτεί ένα πανάκριβο gaming PC ως ενδιάμεσο. Αντί αυτού, συνεργάζεται με την κονσόλα PlayStation 4 που ίσως ήδη διαθέτετε. Απλά να ξέρετε ότι θα χρειαστεί να προσθέσετε χειριστήρια, ενώ με ανάλυση 960×1.080 ανά μάτι μην περιμένετε τα γραφικά να είναι του επιπέδου του Oculus ή του Vive. Τιμή 249€.
Ωστόσο, πριν φτάσουμε στον κόσμο που περιγράφει το σενάριο της ταινίας του Spielberg υπάρχουν ακόμα αρκετά ζητήματα που πρέπει να λυθούν, όπως τα καλώδια, η συμβατότητα και βεβαίως το κόστος. Δεν γίνεται στην εποχή των mobile και των smartphone να σου ζητάνε να είσαι καλωδιωμένος μεταξύ γυαλιών VR και υπολογιστικής μονάδας μέσα στο καθιστικό σου. Ναι, οι πιο Hi-End μονάδες VR, όπως το Oculus Rift, το HTC Vive και το PlayStation VR, χρειάζονται έναν ισχυρό υπολογιστή ή παιχνιδοκονσόλα για να τα τροφοδοτηθούν, προσθέτοντας εκατοντάδες ευρώ σε κόστος εξοπλισμού. Αφήστε που η κάθε πλατφόρμα παίζει μόνο με τα δικά της συστήματα και έτσι αν αγοράσει σήμερα κάποιος ένα headset για το Playstation του πιτσιρικά δεν θα μπορεί να το αξιοποιήσει πουθενά αλλού. Αλλά και τα πιο φορητά συστήματα, όπως το Gear VR, δεν συνεργάζονται με άλλες mobile συσκευές παρά μόνο με τηλέφωνα της Sansung.
Το Oculus Quest είναι η γέφυρα ανάμεσα στο mobile VR και το PC VR. Πρόκειται για ένα αυτόνομο σύστημα που δεν απαιτεί υπολογιστή ή τηλέφωνο για να λειτουργήσει και ίσως η καλύτερη ένδειξη μέχρι τώρα για το πώς θα πρέπει να κινηθεί η βιομηχανία στο μέλλον αν στοχεύει να κερδίσει το αγοραστικό κοινό. Θα διαθέτει προηγμένα χειριστήρια για hi-end εμπειρία VR, ανάλυση 1.600×1.440 pixel ανά μάτι και αποθηκευτικό χώρο 64GB. Η ανακοίνωση του σετ έγινε από τον ίδιο τον Zuckerberg στο ετήσιο συνέδριο της Oculus Connect και αναμένεται να κυκλοφορήσει την άνοιξη του 2019 στην τιμή των 399$.
Μήπως τελικά η όλη βάση της εικονικής πραγματικότητας έχει στηθεί λάθος; Μήπως η βιομηχανία χρειάζεται ένα νέο όραμα; Τα πάντα σήμερα δείχνουν να περιστρέφονται γύρω από το gaming, περιμένοντας την εφαρμογή-μεσσία για να τα απογειώσει. Παντού κλειστές τεχνολογίες από εταιρείες κολοσσούς που προσπαθούν να μοιράσουν τα μελλοντικά κέρδη μιας πιθανά μεγάλης πίτας. Είναι όμως το ίδιο το σκεπτικό τους που γεννάει εσωστρέφεια, περιχαρακώνει ακόμη περισσότερο την βιομηχανία και δεν αφήνει την τεχνολογία και τα νούμερα να ανθήσουν. Γιατί αλήθεια η βιομηχανία VR δεν ακολουθήσει το παράδειγμα της τηλεόρασης; Η εφεύρεση της TV ήταν η επανάσταση που έφερε έναν ολόκληρο «εικονικό κόσμο» (κινούμενη εικόνα καλύτερα) σε ένα δισδιάστατο γυαλί μέσα στο καθιστικό μας. Στα χρόνια που ακολούθησε έγινε προέκταση της ζωής μας και αναπόσπαστο κομμάτι για την πληροφόρηση, την ενημέρωση, την διασκέδασε και γιατί όχι την εκπαίδευσή μας –όλα αυτά ανεξάρτητα από την μάρκα της συσκευής που είχαμε αγοράσει. Αν λοιπόν η βιομηχανία οραματίζεται την εικονική πραγματικότητα ως προέκταση της καθημερινότητάς μας, που θα φέρει έναν τρισδιάστατο και περισσότερο διαδραστικό κόσμο μέσα στο καθιστικό όλων μας, τότε θα πρέπει να σχεδιάσει ένα headset για όλες τις εφαρμογές. Ένα σύστημα ανοικτό και κοινό για όλους, κατασκευαστές και καταναλωτές. Ακριβώς όπως στην TV. Έως τότε απλά θα βλέπουμε, θα αγγίζουμε, αλλά δεν θα αγοράζουμε…