Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, ανακοίνωσε σήμερα ότι τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής που εξάγονται στην ΕΕ θα επιβαρυνθούν με πρόσθετους δασμούς ύψους 38,1% ως αντίδραση σε έρευνες που κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα επωφελούνται από “αθέμιτες επιδοτήσεις”.
Λιγότερο από ένα μήνα αφότου η Ουάσινγκτον ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να τετραπλασιάσει τους δασμούς για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο 100%, οι Βρυξέλλες δήλωσαν ότι θα καταπολεμήσουν τις υπερβολικές επιδοτήσεις με πρόσθετους δασμούς που κυμαίνονται από 17,4% έως 38,1%, επιπλέον του συνήθους δασμού 10% για τα αυτοκίνητα. Αυτό ανεβάζει τον υψηλότερο συνολικό συντελεστή κοντά στο 50%.
Η προσωρινή απόφαση ακολουθεί έρευνα σχετικά με την κρατική στήριξη της Κίνας προς τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε την έρευνα τον Οκτώβριο για να διαπιστώσει αν οι κινεζικές τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων είναι τεχνητά χαμηλές λόγω των επιδοτήσεων και έτσι πλήττουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η Επιτροπή δήλωσε ότι η έρευνά της κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα “επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες προκαλούν απειλή οικονομικής ζημίας”.
Για να μιλήσουμε ειλικρινά βέβαια, η Ευρώπη στην πραγματικότητα τρέμει την είσοδο της Κίνας σε μια καθαρά Ευρωπαϊκή (και Αμερικανική) βιομηχανία, αυτή του αυτοκινήτου. Κατά πόσο τώρα οι αποφάσεις αυτές συνάδουν με την φιλοσοφία της ελεύθερης αγοράς που ευαγγελίζεται η δύση είναι ένα άλλο θέμα προς συζήτηση.
Αν κινδυνεύει πραγματικά η Ευρώπη από τα made in China ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Ναι κινδυνεύει να χάσει το παιχνίδι. Όπως το έχασε άλλωστε με την άνοδο των Ιαπώνων μερικές δεκαετίες πριν, αλλά και με την άνοδο των Κορεατών στην πρόσφατη ιστορία.
Το πραγματικό πρόβλημα εδώ είναι ότι σε αντίθεση με Ιάπωνες και Κορεάτες, στην Κίνα η δύση δεν μπορεί να βάλει το χέρι της στο μέλι. Έτσι αντί η δύση να γίνει περισσότερο ανταγωνιστική, προσπαθεί να γκρεμίσει την ανάπτυξη των αντιπάλων. Ένα πράγμα όπως έκανε με την Huawei δηλαδή. Ποιος είναι όμως ο πραγματικός χαμένος σε αυτό τον εμπορικό πόλεμο; Μα φυσικά εμείς οι καταναλωτές! Γιατί η αγαπημένη μας Ευρώπη μας λέει “Όχι, δεν θα αγοράσεις φτηνό αυτοκίνητο. Αν δεν μπορούμε να πιάσουμε εμείς τις χαμηλές τιμές της Κίνας θα ανεβάσουμε τις τιμές των άλλων στα δικά μας επίπεδα”. Ευρώπη, ο παράδεισος της ελεύθερης αγοράς!