Η Κίνα έχει σημειώσει τεράστια τεχνολογική πρόοδο τα τελευταία 20 χρόνια. Τα προϊόντα της κατασκευάζονται σε εργοστάσια υψηλών προδιαγραφών που σχεδιάζονται από καλά εκπαιδευμένους μηχανικούς. Μάλιστα η πρόσφατη ιστορία δείχνει ότι η κινεζική βιομηχανία αναπτύσσεται ταχύτατα και βελτιώνεται μέρα με την ημέρα. Μήπως ζούμε τη βιομηχανική επανάσταση της Κίνας, και το «υποτιμημένο» made in China στο μέλλον θα γίνει σφραγίδα ποιότητας για μοτοσικλέτες; Οι Ευρωπαίοι και Ιάπωνες κατασκευαστές ανησυχούν και κάνουν σημαντικές αλλαγές για να αντιμετωπίσουν την επιθετική επέκταση των Κινέζων κατασκευαστών μοτοσικλετών. Πώς έφτασε σε αυτό το σημείο και πώς αλλάζει η βιομηχανία και, κυρίως, τι σημαίνει για εμάς; Παρακάτω θα διαβάσετε αρκετά πράγματα που σίγουρα δεν γνωρίζατε για την ανερχόμενη δύναμη στους δύο τροχούς, την Κίνα!
Καλό θα ήταν να ξεκινήσουμε προσπαθώντας να δούμε την σχέση που έχουν κάποιοι παραδοσιακοί δυτικοί κατασκευαστές μοτοσικλετών με την Κίνα.
Η αυστριακή KTM λοιπόν ξεκίνησε την συνεργασία της με την κινεζική CF Moto το 2017. Έτσι η CF Moto ανέλαβε την διανομή των αυστριακών μηχανών στην Κίνα ενώ η KTM αντίστοιχα διένεμε τις μοτοσικλέτες της CF Moto στην Ευρώπη. Δυστυχώς η KTM αντιμετώπισε αρκετά οικονομικά προβλήματα τα οποία όμως δεν επηρέασαν την CF Moto η οποία άρχισε να συμμετέχει και σε αγώνες φέρνοντας μάλιστα εντυπωσιακά αποτελέσματα. Στενούς δεσμούς έχει η CF Moto και με την ιταλική Moto Morini η οποία θα χρησιμοποιήσει κινητήρες CF Moto σε πολλά επερχόμενα μοντέλα της.
Η KTM όμως δεν είναι ο μόνος Ευρωπαίος κατασκευαστής που συνεργάζεται στενά με την Κίνα. Η BMW, για παράδειγμα, κατασκευάζει μοτοσικλέτες με την βοήθεια της κινεζικής LONCIN από το 2005. Και μπορεί το όνομα LONCIN να μην σας λέει τίποτα, αλλά είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μοτοσικλετών στον κόσμο!
Μάλιστα κατασκευάζει και τις δικές της μοτοσικλέτες τις οποίες φέρνει και στην Ευρώπη τις δημοφιλέστατες και στην Ελλάδα VOGE.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού έχουμε την Harley Davidson η οποία κατασκευάζει μοτοσικλέτες για την Ασιατική αγορά με την βοήθεια της Qianjiang. Στην Qianjiang ανήκει η Benelli η οποία επίσης κάνει εξαιρετική πορεία στην Ευρωπαϊκή αγορά ενώ φέρνει στην Ευρώπη και τις δικές της μηχανές οι οποίες δεν είναι άλλες από τις QJ Motor.
Η εταιρεία αυτή ανήκει στον κολοσσό GEELY ο οποίος εκτός άλλων έχει τον έλεγχο της Volvo και μερίδια σε Lotus και Mercedes Benz. Πρόσφατα μάλιστα μάθαμε ότι η Qianjiang έχει κλείσει και συμφωνία με την MV Agusta για την κατασκευή του adventure Lucky Explorer 5.5.
Μια άλλη κινεζική μάρκα, η Zongshen, έχει τα δικαιώματα κατασκευής του δικύλινδρου κινητήρα της Norton ενώ έχει και στενούς δεσμούς με την Piaggio. Οι δύο εταιρείες έχουν δημιουργήσει την κοινοπραξία -Piaggio Zongshen Foshan- εδώ και σχεδόν 20 χρόνια, παράγοντας μοντέλα της Piaggio και της Aprilia. Η ίδια κοινοπραξία κατασκευάζει επίσης μοτοσικλέτες που πωλούνται με το εμπορικό σήμα Malaguti, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας έκδοσης 250cc του Drakon που χρησιμοποιεί τον κινητήρα 250 της Aprilia.
Μια άλλη άκρως εντυπωσιακή κινεζική εταιρεία είναι η BENDA η οποία ανήκει στην Hangzhou Saturn Power Technology Co., Ltd. Η εταιρεία αυτή κατασκευάζει μερικές από τις πιο εντυπωσιακές custom μηχανές που έχετε δει ποτέ και αν δεν μας πιστεύετε δείτε τις παρακάτω φωτογραφίες.
Θα μπορούσαμε να προσπαθήσουμε να ξεμπλέξουμε το κουβάρι των κινεζικών εταιρειών και των συνεργασιών τους για ώρες, αλλά όλα αυτά τα γράφουμε για να καταλάβετε ότι οι κινεζικές εταιρείες δεν «φύτρωσαν» μέσα σε μια νύχτα. Δουλεύουν στο παρασκήνιο εδώ και πολλά χρόνια προσπαθώντας να φτάσουν στο επιθυμητό επίπεδο τεχνολογίας, τεχνογνωσίας και ποιότητας και τώρα όπως φαίνεται ήρθε η ώρα τους.
Τώρα πια δεν δουλεύουν για τις μεγάλες δυτικές εταιρείες, αλλά δημιουργούν τα δικά τους προϊόντα από το μηδέν ενώ ταυτόχρονα έχουν και την δύναμη να εξαγοράζουν τους ανταγωνιστές τους.
Φυσικά η κινεζική επίθεση δεν ξεκίνησε από τα ψηλά πατώματα, τις high end μοτοσικλέτες δηλαδή. Σε αυτή την κατηγορία το κόστος είναι υψηλό, ο πελάτης απαιτεί τα πάντα από πλευράς εξοπλισμού και οι εταιρείες απλά τα προσφέρουν. Αντίθετα, στην κατηγορία των μικρότερων, πιο προσιτών μοτοσικλετών υπήρξε ελάχιστη καινοτομία τα τελευταία χρόνια και φυσικά η Κίνα είδε εκεί το εύκολο θύμα.
Οι κινέζοι κατασκευαστές λοιπόν ξεκίνησαν μια ανελέητη επίθεση στην κατηγορία έως περίπου τα 8.000 ευρώ προσφέροντας μηχανές με φανταστική σχεδίαση, απίστευτα ηλεκτρονικά καλούδια, και έξτρα εξοπλισμό όπως μπάρες προστασίας, βαλίτσες, φώτα LED, keyless συστήματα, θερμαινόμενα grip και σέλες και η λίστα συνεχίζεται για ώρες.
Και όλα αυτά μάλιστα την στιγμή που δεν υπήρχε ούτε μια μοτοσικλέτα από Ευρωπαίους, Ιάπωνες ή Αμερικανούς κατασκευαστές με κόστος κάτω των 10.000 ευρώ που να είχε έστω και traction control!
Έναν μικρό σεισμό προκάλεσε πρόσφατα και η κυκλοφορία του CF Moto 450MT το οποίο κυριολεκτικά άλλαξε το παιχνίδι στην αγορά. Μιλάμε για μια μοτοσικλέτα με υπέροχη σχεδίαση (ξέρει η CF Moto, φτιάχνει τα KTM) με βάρος κάτω από τα 200 κιλά, ρυθμιζόμενη ζελατίνα, έλεγχο πρόσφυσης BOSCH, ABS, ρυθμιζόμενη ανάρτηση KYB και το καλύτερο; Με κόστος μόλις 5.990€. Μιλάμε δηλαδή για ένα μικρότερο Yamaha Tenere στην μισή τιμή!
Η μηχανή αυτή είναι ότι ονειρευόμασταν εδώ και χρόνια, αλλά κανείς κατασκευαστής δεν μας το πρόσφερε.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες και μέσω πολυάριθμων συνεργασιών, οι κινεζικές μάρκες έχουν συσσωρεύσει τεχνογνωσία και τώρα ξέρουν πώς να κατασκευάζουν καλές, προσιτές μοτοσικλέτες. Το μήνυμα έχει φτάσει στους Ευρωπαίους και Ιάπωνες κατασκευαστές και οι αντιδράσεις τους είναι ήδη ορατές.
Στα τέλη του 2024 η BMW αποκάλυψε το 450GS, ένα πρωτότυπο που βασίζεται σε έναν πρόσφατα εξελιγμένο δικύλινδρο κινητήρα 450 κυβικών εκατοστών. Το μηχανάκι αυτό είναι πλήρως εξοπλισμένο, έχει 48 ίππους, καλή ανάρτηση, όργανο οθόνη με δυνατότητα σύνδεσης με smartphone, και σίγουρα είναι μια ιδανική πρόταση αν τιμολογηθεί και με σύνεση. Από την άλλη η KTM ανανεώνει το μικρό της adventure 390, η Suzuki επαναφέρει το DRZ 400, και η Kawasaki δίνει ζωή στο ξεχασμένο Versys 300. Φυσικά όλα τα παραπάνω θα έρθουν με ολοκληρωμένα πακέτα εξοπλισμού, καθώς είναι ο μόνος τρόπος να απαντήσουν στην κινεζική απειλή.
Σε όλη αυτή την ιστορία πάντως υπάρχει και κάτι καλό. Ο ανταγωνισμός φέρνει εξέλιξη και η εξέλιξη καινοτομία. Αν δεν πιεστεί αυτός που βρίσκεται στην κορυφή τα προϊόντα του μένουν στάσιμα και σου πουλάει το «παλιό» και μέτριο για νέο και εξελιγμένο. Οι κινέζοι κατασκευαστές ίσως καταφέρουν να δώσουν ένα καλό χαστούκι για να αφυπνιστεί η Δύση και να δουλέψει νυχθημερόν για να γίνει και πάλι ανταγωνιστική. Αν δεν ξυπνήσει το παιχνίδι απλά έχει χαθεί. Όποια και αν είναι η εξέλιξη της ιστορίας το αποτέλεσμα είναι ευνοϊκό για εμάς τους καταναλωτές. Άλλωστε λίγο μας ενδιαφέρει αν το κορυφαίο μηχανάκι που ονειρευόμαστε γράφει στο ντεπόζιτο Yamaha ή CF Moto.